Życie Grójca wydanie Nr 12/19 - page 9

G
RÓJECKI OŚRODEK KULTURY
9
ŻYCIE GRÓJCA
|
GRUDZIEŃ 2019
Sukcesymłodych artystów
Zajęcia plastyczne„Takie TamWarsztaty”to działania artystycz-
ne uczące kreatywności, rozwijające wyobraźnię oraz umiejęt-
ności uczestników.
Wraz z początkiem roku szkolnego kolejne grupy zafascynowa-
nych sztuką młodych artystów z zapałemprzystąpiły do pracy.
Na zajęciach uczniowie poznawali elementy składowe abeca-
dła plastycznego, zagadnienia z zakresu historii sztuki, sylwetki
wielkichmalarzy. Techniki i materiały, towarzyszące imw pra-
cy, były różnorodne: pastele suche i olejne, farby temperowe i
akwarelowe, kredki, markery, grafity. Bardziej wymagające pra-
ce wykonywano przy użyciu farb akrylowych na podobraziach
malarskich.
Bawiąc się farbami omawialiśmy tematy pejzażu i perspekty-
wy, a przy użyciu technik rysunkowych ćwiczyliśmy zagad-
nienie światłocienia wmartwej naturze oraz interpretacji bar-
wy przedmiotu pod wpływem światła. Uzyskanie głębi w pracy
plastycznej, mieszanie kolorów oraz dążenie do ukształtowa-
nia zbalansowanej kompozycji - to kolejne umiejętności, jakie
można było zdobyć podczas zajęć.
Wysiłek i zaangażowanie młodych artystów został doceniony w
konkursachmiejscowych oraz ogólnopolskich. Lena Kucharska
zajęła III miejsce w kategorii I-III PSP w konkursie na„Świątecz-
ną Ozdobę Choinkową”organizowanymprzez Grójecki Ośro-
dek Kultury.Wkonkursie fotograficznym„Moja Gmina Belsk
Duży w obiektywie”II miejsce w kategorii I (dzieci do lat 15) za-
jęła Joanna Tkaczyk, a Magdalena Tkaczyk otrzymała wyróż-
nienie.Wkonkursie ogólnopolskim "Wys-pa sztuki.Wyspiański
pastelowy" organizowanymprze Płocką Galerię Sztuki w Płoc-
ku wyróżnienie otrzymała praca Gabrieli Kufirskiej, uczęszcza-
jącej do najstarszej grupy plastycznej. Tymczasemdo wystawy
pokonkursowej zakwalifikowały się również prace Mai Duble-
wicz, Zuzanny Rybickiej oraz Aleksandry Zborowskiej.
Wszystkimuczniomprzeżywającymprzygodę ze sztuką, a
zwłaszcza próbującym swych sił w konkursach należą się słowa
uznania, jednak szczególne gratulacje przekazuję nagrodzo-
nym i wyróżnionym. Przed nami kolejne miesiące zajęć wypeł-
nione nowymi inspiracjami, ciekawymi technikami oraz wspa-
niałą twórczą atmosferą. Do zobaczenia wNowymRoku!
Agnieszka Kazała
NASZE
WYSTAWY
Praca Gabrieli Kufirskiej
KOLOROWY ŚWIAT SENIORA
7 grudnia w Galerii Biblioteki Pedagogicznej w Grójcu otwarto wystawę malarstwa i rysunku Grupy Kolorowy Świat Seniora.
W skład grupy wchodzą: Hanna Gaweł, Wanda Janota, Bożena Kocięba, Maria Kuhnke, Elżbieta Malinowska, Łukasz Skarżyński, Barbara
Szewczyk, Elżbieta Szymczak, ŁucjaWładzińska. Część osób należy również do Koła Seniora FAMILIA. Opiekę nad grupą sprawuje artystka
malarka – Anna Merska-Mitan.
Tytuł projektu to„Zafascynowani sztuką”. Program, który realizowano od września do listopada 2019 r.,obejmował 6 dwugodzinnych spo-
tkań w Pracowni Artystycznej PAADMw Grójcu. Na wystawie zaprezentowano pejzaże wykonane akrylem na płótnie oraz prace stworzo-
ne w technice fluid painting. Ponadto można tu obejrzeć rysunki na papierze przedstawiające Grójec sprzed lat oraz portrety malowane
ekoliną z elementami technik mieszanych.
Wsparcia finansowego na zakup materiałów niezbędnych do wykonania prac plastycznych udzieliło Stowarzyszenie Radomskie Centrum
Przedsiębiorczości z siedzibą w Radomiu, które na podstawie umowy zawartej z Mazowieckim Centrum Polityki Społecznej przekazuje
środki w formie bonu społecznego na realizację inicjatyw społecznych. Wystawę można oglądać do końca tego roku w godzinach otwar-
cia Biblioteki Pedagogicznej w Grójcu – ulica Różana 9.
Wanda Janota
W
ybierając się na wy-
stawę malarstwa Le-
okadii Podoby, by-
łem
przygotowa-
ny bardziej na prezentację sponta-
niczną niż świadomą. Z zapowie-
dzi wynikało, że to pierwsza eks-
pozycja indywidualna. Pewnie bę-
dzie przeładowana pokazaniem
pełni możliwości twórczych. Nad-
mierną ilością malowideł. A tu za-
skoczenie!
Pierwszy rzut oka na zawartość
folderu kazał zmienić nastawienie.
Wybór sfotografowanych, na jego
potrzeby obrazów, zdecydowanie
wskazywał na przemyślane przy-
bliżanie: tematyczne następstwa
uwzględniające dominacje w bar-
wach, w intensywności narastania
uczuć...
Sprawdziło się to też w trakcie po-
znawania całości ekspozycji. Od
najprostszego ciepła natury (kwia-
ty w pełni rozkwitu, łagodne w od-
cieniach), poprzez naturę wkompo-
nowaną w grafikę geometryczną i
architekturę z ciekawie zapropono-
waną zamianą planów - zabieg es-
tetyczny polegający na narzuce-
niu eksploracji przestrzeni, zawar-
tej w ramach, od miejsca wskaza-
nego odbiorcy przez barwne pla-
my w tle, bądź rozjaśnienia aur ele-
mentów pozostających w głębi, da-
lej refleksy wodne w odcieniach
złota (coś karkołomnego, acz z do-
brym skutkiem), potem kosmos po-
zbawiony typowego chłodu, aż do
romantycznych rozważań z udzia-
łem zachodów słońca. Całość spi-
na, znów, natura w formule "łączki"
intensywnej w jaskrawości i kon-
trastowości barw, przesłoniętej ni-
by-rastrem; chyba autorskim spo-
sobem wypełniania obrazu, wpro-
wadzającym swoistą tajemniczość,
wyzwalającym ciekawość u oglą-
dających, a także podkreślającym
twórczą inność.
Wzruszenie zwiedzających było
widoczne i czytelne.
Serdeczność autorki-malarki dla
przybyłych nie mniejsza.
Cóż, potrzeba nam takich wyda-
rzeń!
I nieważne, czy są one pierwsze,
czy kolejne. Istotą jest tworzenie
więzi emocjonalnych poprzez sztu-
kę; każdą. Także, poczucie wspól-
ności wędrówki ku dobru i pięknu.
"Let it be!" - jak śpiewał John Len-
non
Kazimierz Kochański
Malarskie veni-vidi-vici
AGNIESZKA KAZAŁA
Absolwentka historii naUniwersytecie Kardynała StefanaWyszyńskiego,
pedagogiki i sztuki naUniwersytecieWarszawskim. Studiuje naWydziale
ArchitekturyWnętrz,Wzornictwa i Scenografii Akademii Sztuk Pięknych
im. EugeniuszaGeppertaweWrocławiu.
Malarka i nauczycielka łączywswojej pracy artystyczne i pedagogicz-
ne umiejętności.Twórczość swoją prezentowała na 10wystawach indy-
widualnych i 13wystawach zbiorowychwPolsce oraz poza jej granica-
mi. Na ostatniej wystawie indywidualnej wGrójeckimOśrodku Kultury
przedstawiła cykl„PasteLove Koguty”. Jej obecny projekt„Kolory emocji”
składa się z pracwykonanychw technice batiku.Tkaniny, które umiesz-
czawprzestrzeni publicznej, można podziwiać także na stronie interne-
towej
Jej obrazy stanowią część zbiorówStrumickiego CentrumKultury (Mace-
donia Północna) oraz Spiskiej NowejWsi (Słowacja) – partnerskichmiast
Grójca. Uczestniczkamiędzynarodowych plenerówmalarskich (Strumi-
ca BJRM) oraz rodzimych (Czersk, Ojrzanów, Kazimierz Dolny, Janowiec).
Uczy plastyki wSzkole Kanadyjskiej wWarszawie, awGrójeckimOśrodku Kultury prowadzi zajęcia z rysunku i
malarstwa (TakieTamWarsztaty). Kurator wystawartystycznych.Współorganizuje oraz uczestniczywarsztato-
wowwydarzeniach kulturalnychMazowsza na terenie placówek oświatowych.
Poproszona o przedstawienie genezy swojej drogi twórczej odwołała się do słów: „Wmyśl przekonania, że naj-
ważniejszy przy zapisie obrazu jest kolor, skupiamsię na utrwalaniu emocji i uczuć poprzez barwy”.
W interpretacji artystki emocje i uczuciamają różne formywypowiedzi, stają się także inspiracją do podejmo-
wania tematówpokazującychwszechstronność jej zainteresowań, zarówno formalnych jak i intelektualnych.
Możnawięc sądzić, że jej pracemalarskie, wykonane techniką batikową na płótnie bawełnianym, wprzyszło-
ści będą utożsamiane zwybitnymi osiągnięciami wdziedzinie batiku Stowarzyszenia„Warsztaty Krakowskie”
działającegow latach 1913-1926.Trzeba jednak pamiętać, iż batik na początku XXw. był dziedziną sztuki użyt-
kowo-dekoracyjnej, dopierow latach powojennych przeszedł ewolucję, stając się dziedziną sztuk pięknych.
Przywołujęmeritumśp. prof. IrenyHuml, wybitnej konsultantki wdziedziniemalarstwa batikowego, która su-
gerowała konieczność„przywróceniamiejsca tej trudnej technice, lecz ciągle kryjącej nowemożliwości, we
współczesnej twórczości plastycznej, jako odwołania się do znakomitych, przeszło stuletnich tradycji europej-
skich i rodzimych”.
Taką postawę ilustrujewypowiedź pani Agnieszki: - Staramsię nanosić namateriał swoje idee i twórcze rozwią-
zania problemów, które analizuję.Tak powstały cykle„Languages”,„Snapchat”oraz„Garden”.
Agnieszka Kazała podążawłasną drogą twórczą, która pozwala jej na odkrywcze badania o charakterze eks-
perymentalnym.Wcześniej zaprojektowane kompozycjewydobywa na tkaniniewoskiem, nanosząc go pędz-
lem, podkreślającymekspresyjność i malarskość tej techniki, a niemiedzianym lejkiemcanting, który służy do
rysowania precyzyjnych, drobnych ornamentów. Jej eksperymentalne kompozycje naznaczone są zazwyczaj
siecią kolorowych żyłek, stworzoną poprzez celowe łamanie skorupywosku, nadające obrazomnową jakość o
charakterze unikatowym. Kreacje techniką batikuwywołują często u twórcy podekscytowanie, bowiempro-
ces twórczy na pewnymetapie przebiega zgodnie z prawami fizyki. Artystka interpretuje narastające emocje
podczas powstawania prac. –Tkanina barwionaw ten sposób niesie ze sobą aurę tajemniczości. Niewiemw
stu procentach, jaki będzie efekt końcowy. Nieprzewidywalność, a jednocześnie sposób jej wykonywania przy
użyciu gorącegowosku jest zagadką, którawciągnęłamnie na dobre…Prace są częściąmnie, więc poprzez
działania twórcze odkrywamswojewnętrze, mówię, jaka jestem, wsposób, jaki nie jestemwstanie ująć słowa-
mi –mówi Agnieszka Kazała.
Technika rezerważowawspółcześnie znajdujewielu entuzjastówwśród twórców, jednakże artyści, pracującw
swoich pracowniach, wsamotności przeżywają napięcia emocjonalne związane zwielokrotnymbarwieniem
lub nanoszeniemplamgorącegowosku na tkaninę. Dlatego każda prezentacjawytworówkreowanych techni-
ką batiku jest zwieńczeniemprocesu twórczego i budzi wielkie zainteresowanie zarówno twórców jak i opcjo-
nalnych odbiorcówsztuki.
Prof. EwaMaria Poradowska-Werszler
1,2,3,4,5,6,7,8 10,11,12,13,14,15,16
Powered by FlippingBook