Życie Grójca wydanie Nr 12/19 - page 7

EDUKACJA
7
ŻYCIE GRÓJCA
|
GRUDZIEŃ 2019
W ramach podsumowania Ju-
bileuszu 600-lecia burmistrz
Dariusz Gwiazda zaprosił 96
uczniów szkół grójeckich oraz
ich opiekunów na wycieczkę
doWarszawy. Była to nagroda
za udział w obchodach rocz-
nicowych, np. w konkursach i
przedstawieniach.
Wycieczka składała się z
dwóch części. W pierw-
szej, dzięki uprzejmości po-
sła Mirosława Maliszewskie-
go, zwiedzono budynek Sej-
mu, zapoznając się z zasada-
mi funkcjonowania polskiego
systemu parlamentarnego, a
także skonsumowano obiad
w restauracji sejmowej. W
drugiej zaś obejrzano w Mu-
zeum POLIN wszystkie wy-
stawy stałe, poświęcone hi-
storii Żydów Polskich.
W trakcie wycieczki uczniom
towarzyszyli: nauczycie-
le Szkoły Podstawowej nr 1,
zastępca dyrektora Liceum
Ogólnokształcącego, dyrektor
Miejsko-Gminnej Biblioteki
Publicznej, naczelnikWydzia-
łu Edukacji, Promocji i Spraw
Społecznych UMiG oraz bur-
mistrz, który w ten sposób
wykorzystał pierwszy dzień
dwutygodniowego urlopu.
Serdecznie dziękujemy po-
słowi Mirosławowi Maliszew-
skiemu za zaproszenie do Sej-
mu i na obiad, a także firmie
Ton-Pol i Antoniemu Stan-
kiewiczowi za ufundowanie
przejazdu oraz biletów do
muzeum.
WYCIECZKA
WNAGRODĘ
Co może mieć wspólnego
SMOG z duńskimi turbinami
powietrznymi, hiszpańskim
wybrzeżem albo włoską
pizzą? Odpowiedzi na te i
inne pytania odnajdziemy
w projekcie Erasmus+
koordynowanym przez
LO im. P. Skargi w Grójcu.
„Niemożliwe staje się
możliwym” („Impossible
becomes possible”) to tytuł
dwuletniego projektu (2019-
2021), pobudzającego do
aktywności obywatelskiej i
społecznej, a przeznaczonego
dla młodzieży z pięciu krajów
europejskich: Polski, Danii,
Grecji, Hiszpanii i Włoch.
G
ospodarzem pierw-
szego spotkania było
grójeckie LO. Temat
przewodni: ochro-
na środowiska naturalnego, a
w szczególności sposoby zwal-
czania SMOG-u. Około 50-oso-
bowa grupa uczniów i nauczy-
cieli uczestniczyła w prezenta-
cjach, wykładach i warsztatach,
(Nie)możliwe+ w grójeckim liceum
dotyczących zanieczyszczenia
powietrza, a w szczególności:
rozpoznania przyczyn i konse-
kwencji SMOG-u, wypracowa-
nia wspólnej polityki walki ze
SMOG-iem oraz form kampanii
informacyjnej w lokalnej spo-
łeczności.
Podczas spotkania ze starostą
Krzysztofem Ambroziakiem,
wicestarostą Jolantą Sitarek
oraz wiceburmistrzem Jarosła-
wem Rupiewiczem omawia-
no sytuację związaną z zanie-
czyszczeniem powietrza oraz
wymianą przestarzałych ko-
tłów i pieców na nowe w Grój-
cu i w powiecie. Naczelnik Wy-
działu Edukacji i Zdrowia oraz
pracownicy Wydziału Ochrony
Środowiska szczegółowo od-
powiadali na pytania uczniów.
Podczas wykładów - prowadzo-
nych przez profesora Artura
Badydę na Wydziale Instalacji
Budowlanych, Hydrotechniki i
Inżynierii Środowiska Politech-
niki Warszawskiej - uczniowie
zgłębili wiedzę na temat pozio-
mu zanieczyszczenia środowi-
ska w Polsce i innych krajach
europejskich, wpływu SMOG
-u na nasze zdrowie oraz korzy-
stania z Warszawskiego Indek-
su Powietrza.
Pracownicy Instytutu Nauko-
wego - Głównego Instytu-
tu Górnictwa zaprezentowali
możliwości niedawno opaten-
towanego urządzenia, pyłomie-
rza - Dust Air, natomiast Emi-
lia Piotrowska i Wojciech San-
ko, przedstawiciele Warszaw-
skiego Alarmu Smogowego,
pomogli uczniom złożyć urzą-
dzenie służące do pomiaru ja-
kości powietrza oraz podłączyć
je do ogólnoświatowej bazy po-
miaru jakości powietrza. Pod-
czas warsztatów prowadzonych
w międzynarodowych grupach
tworzono ulotki do kampanii
informacyjnej oraz dzielono się
pomysłami odnośnie stworze-
nia wspólnej polityki zwalcza-
nia SMOG-u.
Uczestnicy projektu zwiedza-
li m.in. Stare Miasto w War-
szawie, Muzeum Powstania
Warszawskiego i Centrum Na-
uki Kopernik. Wspaniale wy-
padł wieczorek integracyjny w
szkole - „Talent Night”. Poka-
zy talentów, degustacja trady-
cyjnych polskich potraw i wy-
pieków świątecznych przygoto-
wanych przez uczniów, tańce i
rozmowy w języku angielskim
towarzyszyły uczestnikom do
późnych godzin wieczornych.
Dziękujemy
nauczycielom,
uczniom i rodzicom zaangażo-
wanym w projekt. Dzięki nim
- niemożliwe staje się możli-
wym.
Organizatorzy
S
połeczność pedagogicz-
na to pasjonaci, którzy
z troską i wyrozumiało-
ścią indywidualnie trak-
tują swoich podopiecznych. Nasi
uczniowie to dzieci pełne różno-
rodnych zalet, zainteresowań i ta-
lentów, kochający przyrodę, sport
i podróże.
Promujemy zdrowy tryb życia
oraz naturalny rozwój dzieci, do-
ceniając ich najdrobniejsze osobi-
ste sukcesy. Pobyt u nas jest przy-
jemnością. Harmonijnie przebie-
gająca edukacja obfituje w inno-
wacje, inspiracje i ciekawe inicja-
tywy.
Zapraszamy w odwiedziny – po-
czujecie wyjątkową atmosfe-
rę tego miejsca i zachwycicie się
urokliwym otoczeniem ”.
Czechosław
Takimi słowami Publiczna Szko-
ła Podstawowa w Częstoniewie
zaprezentowała się podczas uro-
czystości z okazji 600-lecia Grój-
ca. Miło wspomnieć występ na-
szych uczniów, którzy przedsta-
wili piękną etiudę opowiadają-
cą o tym, jak powstał Często-
niew (oczywiście w dziecięcej
wyobraźni). Wyjątkowość na-
szego „dzieła” tkwi w tym, że
łączy kilka pokoleń społeczno-
ści uczniowskiej. Wykorzystali-
śmy wymyśloną niegdyś przez
uczniów „Legendę o Czecho-
sławie”. Nasi obecni uczniowie
- mali aktorzy mimiczni w ro-
lach Czechosława, jego rodziny
i przyjaciół, wspierani muzycz-
nie przez kolegę przygrywające-
go na akordeonie, pokazali, jak
czują ten tekst i ile serca potrafią
w niego włożyć. Występ, uwień-
czony wypuszczeniem gołębi,
które jakże mocno wpisane są w
krajobraz Częstoniewa i okolic,
był od początku do końca naszą
SZKOŁA, KTÓRĄWARTO POZNAĆ
twórczością, naszą małą perełką,
w której błyszczy esencja rozwo-
ju – akceptowanie siebie i wła-
snych możliwości oraz chęć ich
poszerzania.
Indywidualne podejście
Takich perełek mamy pełne ko-
sze. Troszczymy się o nie z od-
powiedzialnością i świadomością
tego, co ważne, by mądrze eduko-
wać i wspierać wychowawczo po-
kolenia dzieci. Trzeba nieustan-
nie wykazywać się doświadcze-
niem, głęboką wiedzą dotyczącą
rozwoju, nowych metod eduka-
cyjnych oraz znać potrzeby i pro-
blemy uczniów, a przede wszyst-
kim być tu i dotykać spraw zwią-
zanych ze szkołą, którą głównie
tworzą dzieci. To ich emocje, za-
interesowania, możliwości, trud-
ności wyznaczają drogę działań
rodzicom i nauczycielom. Dome-
ną małych szkół jest to, że moż-
na się temu wnikliwiej przyglą-
dać i właściwie reagować. Bez
Do malowniczo położonej szkoły w Częstoniewie wiedzie piękna aleja kasztanowców, zwana
„Kasztankami”. Można rzec, że jest ona wprowadzeniem do ostoi, jaką jest nasza kameralna
placówka. Spokój i rodzinna atmosfera sprzyjają właściwemu rozwojowi dzieci i młodzieży,
zgodnemu z ich prawami i w poszanowaniu drugiego człowieka.
wątpienia szkoła w Częstonie-
wie, oprócz obowiązującego każ-
dą placówkę oświatową odpo-
wiedniego poziomu nauczania,
realizowania podstawy progra-
mowej, programów wychowaw-
czych i profilaktycznych, oferuje
indywidualne podejście do każ-
dego dziecka i efektywne wspar-
cie. Kadra pedagogiczna syste-
matycznie poszerza specjalizacje,
wychodząc naprzeciw potrzebom
podopiecznych i ich rodzinom.
Wszystko to zmierza ku tworze-
niu przyjaznej atmosfery, służą-
cej dobrej edukacji.
Św. Jan Paweł II
Zaszczytne i wiele znaczące dla
środowiska lokalnego jest to, że
wiosną szkoła uzyska swego pa-
trona, a będzie nim św. Jan Paweł
II. Pozostawię Czytelników ze
słowami tego mądrego człowie-
ka, nakłaniając do osobistych re-
fleksji na temat życia i tego, co w
nim ważne…
„Chciałbym wam powiedzieć, że
zawsze lubię patrzeć na wscho-
dzące słońce (…), podczas
wschodu słońca coraz wspa-
nialszy staje się świat, domy,
mieszkania, a także nasze życie.
Wszystko staje się cieplejsze.
Bardzo lubię obserwować wscho-
dzące słońce. (…) Każdy czło-
wiek, każde dziecko jest słoń-
cem, które wschodzi. Dzieci są
nadzieją, która rozkwita wciąż na
nowo, projektem, który nieustan-
nie urzeczywistnia, przyszłością,
która pozostaje zawsze otwarta
(…)” (Jan Paweł II, „Autobiogra-
fia”).
W imieniu całej społeczności
Szkoły Podstawowej w Często-
niewie – dyrekcji, nauczycieli i
pracowników obsługi, uczniów
wraz z rodzicami, życzę świąt
pełnych rodzinnego ciepła, spo-
kojnych, zdrowych i obfitują-
cych w piękne, mądre myśli oraz
czyny.
Renata Łoboda
1,2,3,4,5,6 8,9,10,11,12,13,14,15,16
Powered by FlippingBook