wtorek, 16 kwiecień 2024
Zobacz poruszającą historię opowiedzianą językiem tańca

Grójecki Ośrodek Kultury zaprasza na emocjonujący spektakl teatralny reżyserki Agnieszki Cygan, wnuczki Jolanty Wadowskiej Król. Wykorzystując techniki tańca współczesnego, jazzu czy hip-hopu spróbuje doświadczyć emocji, o których tylko słyszała.

Współczesna wersja historii, ożywiła ołów do postaci męskiej, w którą wcielił się Patryk Laudański. Srebrzysta postać czystego zła jest symbolem niewidzialnego przeciwnika, z jakim musiała się zmierzyć główna postać.

Spektakl "Matka Boska Szopienicka" będzie można zobaczyć już 4 listopada (piątek) o godzinie 13:00 dla młodzieży ze szkół średnich i 18:00 dla wszystkich powyżej 13 roku życia. Wstęp na sztukę jest bezpłatny. Liczba miejsc ograniczona. 

Poruszająca historia opowiedziana językiem tańca w reżyserii Agnieszki Cygan inspirowana życiem Jolanty Wadowskiej-Król, lekarki, która w 1974 odkryła nieznaną dotąd chorobę, jaką jest ołowica.

U swoich małych pacjentów zauważyła szereg objawów i dolegliwości mogących sugerować zatrucie metalami ciężkimi, co zgłosiła Wojewódzkiemu Konsultantowi Medycznemu – profesor Bożenie Hager-Małeckiej. Przy częściowym wsparciu dyrekcji Huty Metali Nieżelaznych rozpoczęła badania narażenia na ołów u dzieci z Szopienic, Burowca oraz Dąbrówki Małej. Przebadano ponad 4,5 tysiąca dzieci. Już po otrzymaniu wstępnych wyników okazało się, że skala problemu zatrucia ołowiem u dzieci na tym obszarze jest ogromna, a wyniki badań są wręcz przerażające.
Publikacja wyników w 1974 roku w rozprawie doktorskiej wywołała reakcję rządzącej wówczas w Polsce PZPR. Nastąpiły naciski, presja, rozmowy ostrzegawcze, a nawet groźby, by wycofała się z tych działań. Władze uczelni, mimo wysokiej oceny promotora, nie dopuszczały do obrony doktoratu ani publikacji otrzymanych wyników. Wszystkie egzemplarze rozprawy w tajemniczy sposób zaginęły.
Batalia na rzecz poprawy stanu zdrowia dzieci, rozpoczęta przez doktor Wadowską-Król, przyniosła jednak znaczące efekty. Zorganizowano leczenie tysięcy dzieci dotkniętych zagrożeniem ołowicy w sanatoriach w Istebnej i Rabce.
W 1975 r. Miejska Rada Narodowa w Katowicach zdecydowała o rozbiórce domów stojących najbliżej komina huty. W utajnionym uzasadnieniu napisano, że „budynki są w strefie stwarzającej bezpośrednie zagrożenie życiu i zdrowiu mieszkańców”.
Matka Boska Szopienicka to określenie, którą stworzyli ludzie niewierzący w “domniemaną” ołowianą epidemię. Kadra zarządzająca hutą była przeciwna działaniom Jolanty Wadowskiej- Król i prześmiewczo nadano jej ten pseudonim.
Do dzisiaj w dzielnicach za które, odpowiedzialna była Jolanta Wadowska- Król jest ciepło wspominana, a w głosach czuć wdzięczność za wszystkie działania.


Niemal 50 lat temu Jolanta Wadowska Król, nie obroniła doktoratu, nad którym pracowała długi czas. W 2021 roku wszczęto procedurę nadania tytułu doktora honoris causa na wniosek rektora Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
Agnieszka Cygan, wnuczka wspomnianej Jolanty Wadowskiej Król, przedstawia tę historią językiem tańca. Wykorzystując techniki tańca współczesnego, jazzu czy hip-hopu spróbuje doświadczyć emocji, o których tylko słyszała. Współczesna wersja historii, ożywiła ołów do postaci męskiej, w którą wcielił się Patryk Laudański. Srebrzysta postać czystego zła jest symbolem niewidzialnego przeciwnika, z jakim musiała się zmierzyć główna postać.
Agnieszka Cygan przed stworzeniem scenariusza zadała pytanie: co by zrobiła Jolanta Wadowska Król, gdyby znała przyszłość, gdyby wiedziała, że nie obroni doktoratu i jej kariera skończy się w tej samej przychodni, w której rozpoczęła swoje życie zawodowe? Jolanta Wadowska- Król w każdej wypowiedzi podkreśla, że był to jej obowiązek, że musiała leczyć te dzieci, które potrzebowały natychmiastowego wsparcia. Mówi również o tym, że zdawała sobie sprawę z konsekwencji swoich działań. Ta postawa odważnej kobiety, zainspirowała Agnieszkę Cygan do stworzenia spektaklu, pełnego emocji, walki i nadziei na odmianę losu mieszkańców Szopienic.

Występują:
Karolina Łykowska
Aleksandra Kępińska
Mariola Gidelska
Patryk Laudański
Małgorzata Gierach
Emilia Walczak
Martyna Łysiak
Julia Feliniak
Martyna Szatkowska
Anna Brykowska
Monika Cierniak
Aleksandra Metera
Oliwia Jaworska
Nicola Gremplica
Zuzanna Tkaczyk

Spektakl finansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego