Życie Grójca wydanie Nr 10/19 - page 7

EDUKACJA
7
ŻYCIE GRÓJCA
|
PAŹDZIERNIK 2019
Lekcja lokalnego patriotyzmu
W
ażne jest, aby mło-
dzi ludzie mie-
li poczucie tożsa-
mości narodowej,
przywiązania do historii i trady-
cji, czuli się związani ze swoją
„małą Ojczyzną”, żeby w przy-
szłości chcieli podejmować dzia-
łania na rzecz środowiska lokal-
nego. „Patriotyzm lokalny jest
jak mała sadzonka drzewka, któ-
re posadzone w dobrym gruncie,
zdrowo rośnie, by stać się dorod-
nym, pożytecznym drzewem, w
przyszłości. ”Cenną lekcją ta-
kiego lokalnego patriotyzmu dla
uczniów PSP nr 1 w Grójcu było
włączenie się w obchody sześć-
setlecia naszego miasta – jed-
nej z najstarszych osad na połu-
dniowym Mazowszu. Z tej okazji
przeprowadzono w szkole inter-
dyscyplinarny projekt pt. „Karie-
ra Jabłka”, którego koordynator-
ką była Anna Śliwa-Jóźwik. Ce-
lem projektu było zdobycie przez
uczniów jak najszerszej wiedzy o
lokalnej historii i podzielenie się
nią z rówieśnikami i grójczana-
mi.
Występy i wystawy
Uczniowie klas: 6g, 8b, 8c, 8e
pod kierunkiem wychowawców i
nauczycieli wybrali zagadnienia
do opracowania z zakresu mito-
logii, literatury, historii, biologii,
chemii, fizyki, geografii, malar-
stwa, muzyki i na tej podstawie
przygotowali projekt pt. „Karie-
ra jabłka”. Zwieńczeniem tych
działań były wystawy: "Jabł-
ko słowami malowane", "Jabł-
ko – owoc z bujną przeszłością",
"Jabłko – geografia upraw",
"Pędzlem o jabłkach" oraz "Zna-
ni ludzie urodzeni w Grójcu".
Nauczyciele historii (Aneta Ku-
kułka, Waldemar Gorzkowski i
Artur Szlis) przygotowali swo-
im wychowankom wykłady o lo-
sach miasta na przestrzeni dzie-
jów. Swoją wiedzą na temat zie-
mi grójeckiej podzielił się także
znany regionalista i publicysta
Andrzej Zygmunt Rolą-Stężycki.
Konrad Główka wraz z ucznia-
mi, zaprezentowali naszą szkołę
podczas wędrówki po Grójcu na
halę sportową Spartakus, gdzie
swój talent muzyczny pokazał
uczeń kl. 8D Mikołaj Cieślak,
który wykonał polonez G-moll
Fryderyka Chopina. Mieliśmy
też przyjemność wysłuchać pio-
senki pod tytułem „Grójec – mo-
je miasto” Doroty Woźniak (pe-
dagog w PSP nr 1), która została
laureatką konkursu na utwór mu-
zyczny o naszym mieście. Moni-
ka Fijałkowska za sprawą pokazu
multimedialnego PSP nr 1 w sta-
rym obiektywie obudziła w nas
nuty nostalgii za przeszłością.
Obrazy dawnej szkoły pozwoliły
nam zrozumieć jak bardzo zmie-
niło się nasze miasto, szkoła i
my sami. Spotkania biblioteczne
„Szkoła naszych dziadków” były
ciekawostką szczególnie dla naj-
młodszych, ponieważ pozwoliły
empirycznie doświadczyć daw-
nej szkoły. Stare ławki, tornistry
i przybory przestały być abstrak-
cją z opowiadań.
Wielki finał
Punktem kulminacyjnym obcho-
dów sześćsetlecia w naszej szko-
le był program artystyczny pod
tytułem „Kariera jabłka”, zapre-
zentowany 20 września w Pu-
blicznej Szkole Podstawowej nr
1 oraz na Placu Wolności. W tym
czasie odwiedzili naszą szkołę
Burmistrz Gminy i Miasta Gró-
jec Dariusz Gwiazda, Poseł na
Sejm RP Mirosław Maliszew-
ski, Sekretarz Powiatu Naczelnik
Powiatu Anna Matyjas, Naczel-
nik Wydziału Edukacji, Promo-
cji i Spraw Społecznych Moni-
ka Kozłowska i Prezes ZNP Te-
resa Świątek. Mamy nadzieję, że
przeprowadzone działania pogłę-
biły u naszych uczniów wiedzę o
historii Grójca, a całej społecz-
ności szkolnej dały poczucie du-
my z lokalnej tradycji i kultury.
Obsada
W programie wykorzystano na-
stępujące wątki literackie i mu-
zyczne: Konkurs piękności z
jabłkiem w tle czyli „Mit o jabł-
ku Eris”: Zeus (Woźny Jakub),
Hera (Chisom Skowronowska),
Eris (Majewska Maja), Atena
(Jałosińska Martyna), Afrodyta
(Kałuża Daria), greckie tancer-
ki: (Barul Martyna, Natorska Ni-
kola, Kosińska Agata, Spólna Pa-
trycja, Wierzbicka Wiktoria), Pa-
rys (Mateusz Maliszewski), żoł-
nierze Parysa (Wyleziński Woj-
ciech, Wójcik Igor), Hermes
(Sztubiński Karol), greckie bogi-
nie: (Stępień Anna, Tadzik Wik-
toria, Kurzac Aleksandra), grec-
cy bogowie: (Słupek Jakub, Fu-
nikowski Filip, Strączewski Kac-
per, Walczuk Paweł) Zwyczajna,
niezwyczajna grawitacja, czy-
li jabłko Newtona: Newton (Jóź-
wik Tymoteusz), uczeń Newtona
(Drabikowski Wojciech) „Jabł-
ka pędzlem malowane: malarka”:
(Janota Joanna) „więc chodź, po-
maluj mój świat”, czyli dzielni
żołnierze i urocze pensjonarki:
Wójcik Barbara, Pietrzak Lena,
Bieńkowski Patryk, Dmochowski
Filip „Słówka i słufka”: nauczy-
cielka (Krakowiak Olga), Jerzyk
(Dębniak Mateusz), słówka (Ali-
monos Angela, Klocek Ewa, Ma-
rzec Kamil, Mews Bartosz) Cwa-
niacy grójeccy: Strzelczyk Mi-
chał (Fletnia Pana), Kozłowski
Jan. „Targ grójecki, czyli chłop-
ki, chłopi i Żydzi”: Żyd Goldberg
(Latosek Filip), Żyd Rozenbaum
(Przybylski Jan), chłopki: (Jaku-
biec Małgorzata, Koprowska Mi-
lena, Kołacz Julia, Jędrzejew-
ska Maria, Zugaj Natalia, Morci-
nek Oliwia), mieszczki: (Bubek
Nadia, Sadowska Maria) chłopi:
(Czubaszek Maciej, Czapla Mi-
chał, Krawczyk Kamil, Komo-
rowski Michał) Pracowici sadow-
nicy: Sokołowski Bartosz, Pio-
trowski Kacper, Janota Kacper,
Kołodziejczyk Damian, księżna
Bona Sforza: Smagowska Klau-
dia, książę Janusz Pierwszy Star-
szy: Kaczmarczyk Antoni, Ry-
cerz broniący herbu Grójca: Szy-
powski Antoni. Scenariusz, cho-
reografię, oprawę muzyczną oraz
scenografię przygotowali na-
uczyciele: Anna Jóźwik, Eweli-
na Majewska, Agnieszka Alek-
sandruk, Ewelina Spólna. Wy-
stęp uświetniły dekoracje wy-
konane przez Marię Jakubczyk
oraz uczennicę Łucję Nowakow-
ską. Za nagłośnienie odpowia-
dał Arkadiusz Spólny oraz Domi-
nik Żak. W obsłudze technicznej
pracowali Bartłomiej Szymczak,
Maria i Stanisław Przywała oraz
uczniowie: Filip Górecki, Jakub
Tkaczyk. Zdjęcia i pamiątkowy
film z tego wydarzenia przygo-
towali Katarzyna Czapla i Artur
Jóźwik. Całe to przedsięwzięcie
nie byłoby jednak możliwe bez
wsparcia i uprzejmości sponso-
rów: Firma Klucz, Serwis – Mar-
cin Łoski, Apteka Farmab – Be-
ata Kołacińska, Bank Spółdziel-
czy w Grójcu, Cukiernia – Alek-
sander Klepacz, Magdalena i Pa-
weł Pietrzakowie, Małgorzata
Hoffman, Krzysztof Lipiński.
LEGENDAOGRÓJCU
W
bibliotecePublicznej
SzkołyPodstawowej nr 2
wGrójcu, został przepro-
wadzonykonkurspod
nazwą„Zostańautoremlegendyona-
szymmieście”. Spośródpracnadesła-
nychprzezuczniówkomisjawyłoniła
zwycięzcę, FranciszkaMakolęzklasy IIIb.
Na łamach "ŻyciaGrójca", prezentujemy
opowiadaniemłodegoautora.
Dawno, dawno temubyłaosadazwana
Grodziec.Mieszkało tamniewieleosób,
awśródnich rodzina Jana: żonaZofia
i synFranciszek. Ciężko imsiężyło, byli
bardzobiedni i częstogłodni. Któregoś
dniawodległejwsi zwanej Grunwald
zakończyła siębardzoznanawdzisiej-
szychczasachBitwapodGrunwaldem. Było tow1410 r. Pozwycięskiejwalcekról
WładysławII Jagiełłowysłał podwładnychwpodróżpokraju, abygłosili zwycię-
stwo. Słudzykróla jeździli odwioski dowioski przekazującwspaniałąnowinę.Wy-
prawabyławyczerpująca. Podrodzezbierali jabłka i jedli je. I tak trafili do rodziny
Jana. Zatrzymali sięunich, aZofiadała imnakolacjęco tylkomiała, chleb iwodę
dopicia.Wędrowcywzamianzadobroć, jakąokazała imrodzina Janazostawili
zebranepodrodzejabłka.Franciszkowibardzosmakowały,apozjedzeniuwszyst-
kiepestkizakopywałwziemi.Popewnymczasienasionkawykiełkowały.Chłopiec
podlewał jecodziennieciesząc sięswojąhodowlą. I takpoparumiesiącachwyrósł
przychacie Jana sad jabłkowy. Ludziekupowali odnichowoce. Zofiapiekłaciasta
i również jesprzedawała. Zczasemstali sięzamożni i zaczęli budowaćwięcej cha-
łupwokół swojegodomu. I corazwięcej jabłoni otaczałoosadę.Wiosnąpięknie
kwitływszystkiedrzewa i przylatywały rojepszczół. JanzFranciszkiemzbudowa-
li ule i zajmowali sięowadami.Wieczoremsiedząc zojcemFranciszekpowiedział,
żemiasto tak się rozrosło i niepasuje jużnazwa–Grodziec. Spojrzał na rój pszczół
iwymyślił –Grójec. I takod1419 rokuGrójecdostał prawamiejskie i stał siępięk-
nym, zielonymmiastemz sadamiwokół. Arodzina Janażyładługo i szczęśliwie.
FranciszekMakola, klasa IIIbPSPnr 2
Głównym zadaniem szkoły jest rozbudzanie u
uczniów zainteresowania nauką, umożliwienie
im zdobywania wiedzy i rozwijanie umiejętności.
Jednak nie można zapomnieć o ważnej funkcji
szkoły, jaką jest kształcenie i rozwijanie w uczniach
postaw obywatelskich, patriotycznych i społecznych
wmyśl powiedzenia, iż: „patriotyzm lokalny jest
wartością polskiej tożsamości”.
W
piątek 20 września
uczniowie wraz z na-
uczycielami święto-
wali uroczyste ob-
chody jubileuszu 600-lecia naszego
miasta Grójca.
Najmłodsi uczniowie klas 1-3, za-
poznali się z multimedialną prezen-
tacją celem zgłębienia tematu hi-
storii miasta i jego dziejów. Póź-
niej zgodnie z planem nastąpił ko-
lejny punkt szkolnych obchodów
czyli program artystyczny przygo-
towany przez uczniów klas: 5a, 5f,
4b, i 6d pod kierunkiem Małgorza-
ty Bińkowskiej orazAnety Dębek.
Oprawę muzyczną zapewnił chór,
pod kierunkiem Małgorzaty Ża-
bińskiej, który wykonał utwór „Po-
lonez Grójecki”. W międzyczasie
uczniowie oglądali ciekawe wy-
stawy i gazetki szkolne z historią
Grójca oraz wykonywali w gru-
pach dowolną techniką pracę pla-
styczną- herb miasta Grójec.Wpio-
nie młodszym na dzieci czekała
niespodzianka. Jako kolejny etap
świętowania nauczyciele przygo-
towali przedstawienie nawiązują-
ce do Grójca słynącego z pięknych,
soczystych jabłek pt. „Królew-
na Śnieżka z Grójca i siedmiu kra-
snoludków”. Role bohaterów były
świetnie odegrane przez nasze sym-
patyczne grono pedagogiczne: dy-
rektor Agatę Pachocką, Anitę Du-
sińską, Barbarę Sobańską-Kowal-
czyk, Joannę Ejmocką-Rejer, Justy-
nę Banasiewicz, Katarzynę Kozło-
wska, Izę Szydlik, Teresę Dulem-
be, Ewelinę Ptaszek oraz Mateusza
Srebrzyńskiego.
Uczniowie z młodszych klas byli
zachwyceni i oczarowani. Gro-
no pedagogiczne wprowadziło
dzieci w dobry nastrój i zachęci-
ło do wspólnej zabawy.Po wystę-
pie uczniowie z klas 2a i 2b wraz
z wychowawcami, Anitą Ptaszek i
Darią Deryng-Maliszewską, wzięły
udział w paradzie, która zakończy-
ła się na boisku na Hali Sportowej
Spartakus. Dzisiaj pokazaliśmy, że
nauczyciel to jedna z najbardziej
wyjątkowych postaci na całym
świecie, bo któż inny mógłby każ-
Łączy nas Dwójka
dego dnia ofiarowywać to, cownim
najlepszego, cudzym dzieciom? Te
słowa idealnie pasują do dzisiej-
szego występu nauczycieli, którzy
dali uczniom coś od siebie. Poka-
zali swój humor i talent, a zarazem
na wesoło ukazali, że nasze miasto
to region słynący z uprawy i prze-
twórstwa jabłek. Był to dzień pełen
wrażeń i atrakcji! Dzieci zakończy-
ły dzień w szkole z nowo zdobytą
wiedzą na temat przeszłości Grójca.
Takie chwile jak te uczą nas współ-
pracy, integracji, budują w uczniach
potrzebę życia we wspólnocie oraz
uczą szacunku do przeszłości i te-
raźniejszości aby społeczeństwo ro-
sło w siłę. Serdecznie dziękujemy
wszystkim zaangażowanym oso-
bom w zorganizowaniu obchodów
600-lecia Grójca w naszej szkole.
Ewelina Ptaszek
1,2,3,4,5,6 8,9,10,11,12,13,14,15,16
Powered by FlippingBook