Życie Grójca wydanie Nr 10/19 - page 10

10
NASZE SPRAWY/JUBILEUSZ 600-LECIA MIASTA
Prace na ostatnim odcinku
inwestycji drogi krajowej
S7 przebiegają dotychczas
terminowo i bez opóźnień.
Nie można powiedzieć
tego samego o pozostałych
podwykonawcach odcinków A
i B. W rozmowie z dyrektorem
kontraktu Mota Engil Central
Europe S.A redakcja "Życia
Grójca" dowiedziała się, że
kierowcy będą mogli korzystać
z nowego odcinka krajowej
"siódemki" w pierwszej
kolejności.
P
rzypomnijmy, że inwe-
stycja polega na budo-
wie drogi o przekro-
ju 2x2 i długości oko-
ło 7,9 km wraz z budową tzw.
obiektów inżynierskich oraz wę-
zła Tarczyn Południe na powią-
zaniu ze starą krajową siódem-
ką. Droga będzie omijać Tar-
czyn od strony wschodniej i po-
łączy się bezpośrednio z obwod-
nicą Grójca.
Projekt jest realizowany w sys-
temie Projektuj i Buduj. To no-
woczesny i coraz popularniejszy
system realizacji inwestycji bu-
dowlanych. Umożliwia on do-
pasowanie planów budowy do
zmieniających się warunków
oraz technicznych możliwości
bez obowiązku zmiany umowy.
Odcinek C
Cała inwestycja jest podzielona
na 3 części: A, B i C do których
wojewoda mazowiecki wydaje
zezwolenia na budowę. Rozpo-
czynając od stolicy, podwyko-
nawcami są kolejno firmy: Ru-
bau Polska Sp. Z o.o. (umowa z
tą spółką została zerwana kilka
dni temu), IDS Bud S.A i odpo-
wiedzialna za ostatni ośmiokilo-
metrowy fragment- Mota Engil
Central Europe. Budowa drogi
na tym obszarze obejmuje czte-
ry odcinki. – Głuchów to odci-
nek końcowy, poza tym posia-
damy pozwolenia na pozosta-
łe. Zostało to tak podzielone,
ponieważ było prościej i szyb-
ciej rozpocząć prace – tłumaczy
Nowa S7 - droga przyszłości
Wiesław Biernat, dyrektor kon-
traktu firmy Mota Engil odpo-
wiadającej za pracę na tym od-
cinku. Aby utrzymać ruch, po-
wstał tutaj tzw. bypass, który
umożliwia płynny przejazd za-
równo w stronę Grójca, Rado-
mia jak i Warszawy. Podwyko-
nawcy zależy na jak najszyb-
szym uruchomieniu dróg lokal-
nych, które będą zastępowały
trasę ekspresową podczas głę-
bokich wykopów na skrzyżowa-
niu w Głuchowie. – W pierw-
szej kolejności wykonywane są
drogi lokalne, tam będzie potem
komunikacja. Przełożymy na te
drogi boczne dwa razy po dwa
pasy ruchu. Potem wyprowadza-
my się z tym ruchem głównym
aż za Pamiątkę i zabierzemy
się do rozbiórki istniejącej na-
wierzchni, a potem przystąpimy
do budowy nowej. – kontynuuje
rozmowę dyrektor Biernat. Wy-
konanie tych prac jest niezbęd-
ne do budowy wiaduktu przebie-
gającego nad drogą przyszłości
– nową S7. Komunikacja auto-
busowa zostanie ulokowana na
lokalnych drogach w mniej wię-
cej podobnych miejscach, w któ-
rych dotychczas się znajdowały.
W okolicach sołectwa Duży Dół
po prawej stronie w miejscu
dawnej stacji benzynowej, jadąc
od Grójca, powstaną dwa przej-
ścia przygotowane do przepro-
wadzania zwierząt. Przepusty
żeliwne mają zapewnić komfort
i bezpieczeństwo.
Kiedy?
Podwykonawca zapewnia, że
będzie można uruchomić od-
cinek od obwodnicy Grójca do
węzła Tarczyn Południe nawet
jak pozostali podwykonawcy
"nie wyrobią się" w terminach.
To raczej pewne, bo tylko pod-
wykonawca odcinka znajdują-
cego się najbliżej Grójca pracu-
je zgodnie z założeniami kon-
traktu. – Nie wiem, jak to jesz-
cze będzie dokładnie wygląda-
ło, ponieważ nasz odcinek skoń-
czy się wykopem w szczerych
polach, jeżeli IDS (podwyko-
nawca odc. B) nie zdąży. Mają
pół roku opóźnienia w stosunku
do nas, więc ciężko będzie im
zrównać się z nami . Podejrze-
wam, że z końcem prac zosta-
nie wydane pozwolenie na ruch
od Grójca do węzła Tarczyn Po-
łudnie w Pamiątce. Dalej bę-
dzie zjazd na istniejącą siódem-
kę – rokuje Wiesław Biernat. Po
chwili zastanowienia zdradza
z uśmiechem na twarzy. – Wy-
soce prawdopodobne jest to, że
skończymy prace przed termi-
nem, czyli pod koniec przyszłe-
go roku. Taki mamy plan. Celem
głównym wykonawcy jest uru-
chomienie ruchu węzłem głów-
nym na koniec 2020 roku.
Termin zakończenia inwestycji
to marzec 2021 roku.
Wykup gruntów
Głównym problemem inwesty-
cji było przekazywanie grun-
tów przez mieszkańców, które
rozpoczęło się w styczniu tego
roku. Główna Dyrekcja Dróg i
Autostrad (GDDKiA) nadzoro-
wała, administrowała i szacowa-
ła wykup gruntów od mieszkań-
ców. Warto dodać, że właścicie-
le działek wchodzących w skład
planowanej inwestycji w zasa-
dzie nie mieli wyjścia i chcąc nie
chcąc, musieli sprzedać Skarbo-
wi Państwa te tereny. Podstawą
do takiego działania jest specu-
stawa dotycząca realizacji inwe-
stycji w zakresie dróg publicz-
nych. Z większością działek
nie było problemu, ale byli tacy
mieszkańcy, którzy musieli zo-
stać poddani postepowaniu ad-
ministracyjnym prowadzonego
przez wojewodę mazowieckie-
go. Wcześniej oczywiście były
wezwania do ugody. Taki proces
trwa około 2-3 miesięcy.
– Przy takiej inwestycji są ludzie
zadowoleni i niezadowoleni. Za-
dowoleni są dlatego, że tego te-
renu nigdy by po tych cenach nie
sprzedali, a ci niezadowoleni to
osoby, które prowadzą bądź pro-
wadziły działalność na tych tere-
nach. Przykładowo we wschod-
niej Polsce ludzie otrzymywali
wręcz milionowe odszkodowa-
nia z tytułu zajęcia terenów pod
inwestycje. Dodam, że były to z
reguły grunty rolne – dodaje w
rozmowie Wiesław Biernat.
Komplikacje i utrudnienia
W rozmowie na temat utrud-
nień i wyzwań dyrektor kon-
traktu wymienia przede wszyst-
kim pracę na czynnej linii ko-
lejowej w okolicach Tarczy-
na oraz mało miejsca przy pra-
cy na terenie odcinka w Głucho-
wie. – Przy czynnym torze z od-
powiednim regulaminem ustalo-
nym z PKP, nie możemy spóźnić
się z robotami, musimy docho-
wać terminów. Kończymy tam
budowę drugiej części wiaduk-
tu. Natomiast bliżej Grójca jest
mało miejsca. Pracujemy, utrzy-
mując jednocześnie ruch. Stara-
my się , żeby utrudnienia były
jak najmniejsze, ale nie da się
tego zrobić w inny sposób. W
Głuchowie musimy utrzymać to
w takiej formie dopóki nie wy-
budujemy wiaduktu i dojazdu do
niego. Muszę utrzymać ruch na
trasie. Tutaj staramy się sprężać,
żeby to zrobić jak najszybciej.
Pracujemy do 21, czasem do 22
w nocy, soboty na zmiany, cza-
sem w niedzielę.
Szymon Wójcik
Uroczysta Msza Święta z udziałemwojskowej asysty honorowej, władz miasta i
powiatu Grójeckiego, zaproszonych gości, żołnierzy garnizonu Grójec, pokaz
sprzętu wojskowego, występ orkiestry wojskowej, zespołu muzycznego, elementy
musztry paradnej, zademonstrowanie dynamicznego wyszkolenia indywidualnego i
zespołowego żołnierzy to tylko część atrakcji, które czekały na uczestników, podczas
PiknikuWojskowego na PlacuWolności w Grójcu zorganizowanego przez 1. Ośrodek
Radioelektroniczny.
Piknik wojskowy z okazji 600-lecia miasta
W
ydarzenie odbyło się
w sobotę 21 wrze-
śnia w ramach ob-
chodów 600- lecia
powstania miasta Grójec. Gościem
honorowym pikniku był Marsza-
łek Senatu RP Stanisław Karczew-
ski. Przedsięwzięcie zostało zorga-
nizowane pod honorowym patro-
natem Szefa Gabinetu Polityczne-
go Prezesa Rady Ministrów Mini-
stra Marka Suskiego. Piknik Mi-
litarny był pierwszym, tak dużym
przedsięwzięciem o takim charak-
terze w powiecie Grójeckim.Wszy-
scy mogli zobaczyć jeden z najno-
wocześniejszych czołgów będą-
cych na wyposażeniu polskiej ar-
mii – Leopard 2A5, kołowy trans-
porter opancerzony Rosomak,
120 mmm MS „Rak” – K, BWR,
samochód
ciężarowo-osobowy
HMMWV, quad Polaris Sportsman,
łódź motorową, armatę przeciwlot-
niczą ZU-23-2, zestaw przeciwlot-
niczy Grom, wóz dowodzenia roz-
poznania geoprzestrzennego, bojo-
wy wóz gaśniczy wojskowej stra-
ży pożarnej, pojazd medyczny woj-
skowej służby zdrowia.
Swoje stoiska promocyjne i prezen-
tacje sprzętu i uzbrojenia wystawi-
ły wojsko, policja, fabryka broni
„Łucznik” z Radomia, Klub Strze-
lecki „Cel”, Centralna Biblioteka
Wojskowa, WKU Warszawa Mo-
kotów.
Warto też wspomnieć, że podczas
pikniku ponad pięćdziesiąt osób ho-
norowo oddało krew w ramach ak-
cji „Niepodległą mamy we krwi”.
Nie zabrakło także tradycyjnej woj-
skowej grochówki i wielu atrak-
cji dla najmłodszych - bezpłatnego
malowania twarzy, trampolin, zjeż-
dżalni, ścianki wspinaczkowej, fo-
tobudki i żyroskopu.
Kulminacyjnym momentem wyda-
rzenia był występ Centralnego Ze-
społu Artystycznego Wojska Pol-
skiego, który zaprezentował pro-
gram artystyczny popularyzujący
tradycje narodowe i chwałę oręża
polskiego.
Zdjęcia oraz info. prasowe
1ORELGrójec
1,2,3,4,5,6,7,8,9 11,12,13,14,15,16
Powered by FlippingBook